Mindfulnessklasser

Klicka på en klassbeskrivning nedan, för att läsa mer!

BodyBalance

BodyBalance Ett yogainspirerat träningspass där du tränar balans, koordination, rörlighet, styrka och avspänning. Passet är utformat av Les Mills med förkoreograferade rörelser och musik. Kontrollerad andning, koncentration och noggrant strukturerade serier av stretch, rörelser och ställningar som får din kropp i harmoni och balans. Kräver ingen förkunskap. 

Body Balance Strength. Ett kortare pass där vi har valt ut de styrkebetonade delarna ur programmet. Vi har valt bort vissa stretchlåtar för att det ska bli ett effektivt mjukt stärkande program.

Hatha Yoga

Hatha Yoga är en fysisk yoga där andningen styr rytmen och synkroniseras med rörelsen. Förutom positiva effekter på sinnet ger Hatha Yoga också en fullgod fysisk träning. Vissa övningar varierar från pass till pass och från lärare till lärare. Här förekommer sk krigare, hunden, solhälsningar mm.

Soma Move

SOMA MOVE® ärett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. Du tränar kondition, uthållighet styrka, explosivitet, stabilitet, rörlighet och koordination. SOMA MOVE® är något som har vuxit fram genom en strävan mot att förstå kroppens funktionella konstruktion och hur den konstruktionen ska användas i rörelse. 

SOMA Soft

SOMA Soft är mer stående rörelser och inga höga krav på rörlighet. Vi belastar inte handleder eller knän så mycket som på ett vanligt SOMA pass. SOMA MOVE® är ett holistiskt sätt att träna som är atletiskt och samtidigt mjukt. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där fokus är att arbeta med kroppen som en enhet i harmoni med andningen. Du tränar kondition, uthållighet styrka, explosivitet, stabilitet, rörlighet och koordination. SOMA MOVE® är något som har vuxit fram genom en strävan mot att förstå kroppens funktionella konstruktion och hur den konstruktionen ska användas i rörelse. 

Medicinsk Yoga

Medicinsk yoga går bortom och inunder de symptom som personen visar upp, fokuserar direkt på underliggande obalanser och stimulerar kroppens egen självläkande förmåga. Fysiska övningar och ställningar kombineras med andnings- och koncentrationstekniker. Korta enkla yogapass kombineras med djupverkande meditation för att som en integrerad helhet skapa specifika terapeutiska effekter och utifrån yogans grundläggande intention verka för en djup, direkt och energimässig balans på alla plan. Alla övningar utförs alltid med utgångspunkt utifrån individens förmåga och kapacitet. Även svårt utmattade och kroniskt sjuka personer kan delta i utövandet av Medicinsk yoga.

 

 

Kundalini Yoga

En meditativ form av Yoga med betoning på andningen. Med hjälp av fysisk träning, andning, ljud, stretching, rörelse, uthållighet, meditation och närvaro, skapas balans, stillhet och frid.

Yin Yoga

Yin yoga är ingen ny yogaform, utan bygger på Tao yogans väl beprövade kinesiska övningar. Det är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med. Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med medveten andning för att fokusera kropp och sinne på vad som händer.

Hur man utövar Yin yoga
Enligt yin yoga måste man träna och mjuka upp leder, ligament och bindvävnad för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp, undvika ledproblem, ryggproblem etc. Men dessa kan man inte träna som muskler utan de måste tränas enligt Yin-metoden.

Det är viktigt att var och en efter sina förutsättningar kan göra övningen med rätt intensitet på stretchen, så att man kan ligga/sitta bekvämt i övningen, och därför används ofta kuddar, bolstrar, filtar och block.

Frågan är hur man kan avgöra när stretchingen känns rätt och när det känns för mycket eller fel. Det är viktigt att man fokuserar sin tanke på stretchen, på var den känns och hur den känns.

Angående "var" så ska stretchen kännas på rätt ställe för den aktuella övningen. Får man värk på ett orelaterat ställe, som i knän, nacke eller börjar känna av en gammal skada så är det en smärta man ska undvika.

Vad gäller "hur" så kan man generellt sett säga att känns smärtan som skarp, strålande eller elektrisk så är det nästan alltid fel. Är det en djup, dov och pulserande smärta är det nästan alltid rätt. Det är naturligtvis svårt att sätta ord på detta och var och en som utövar yoga måste lära känna sin egen kropp, lära sig att känna in vad för typ av smärta som är rätt och vad som är fel.

Ett annat sätt är att ha koll på andningen. Kan man andas djupt och lugnt så är det en indikation på att allt är bra, och tvärt om, börjar andningen bli ryckig och ytlig, så bör man lätta på stretchen.

Och slutligen; kan man vara stilla och avslappnad i övningen eller har man börjat vrida och vända sig, så är eventuellt obehagskänslan för stark.

Fördelar med Yin Yoga 

  • Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad
  • Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft
  • Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska
  • Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress
  • Stimulerar kroppens inre organ
  • Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan
  • Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet
  • Förbättrar och balanserar livsenergin (chi, qi, prana) via kroppens bindvävnad