Träning för dig över 90 år

Aldrig för sent – Projekt 90+

Träningen hos oss på Body Joy:

Vi är idag ett glatt gäng som träffas varje torsdag klockan 11.00 på Body Joy för att träna tillsammans. Ett cirkelträningspass med inslag av rörlighetsträning, styrka och balansövningar.

När man är 90 har man kanske inte så många vänner kvar. Så vårt träningsfokus ligger på träning, avkoppling och samvaro mellan människor. Motion ska vara roligt!

Träna muskelstyrka

Det är lårmusklerna som tappar mest i styrka när vi blir äldre. De snabba, korta muskelfibrerna försvinner när de inte används. Muskelförlusten blir påtaglig och risken för både fallolyckor och en rad folksjukdomar ökar. Kvinnor är ofta mer utsatta eftersom de har mindre muskelmassa och skörare skelett än män.
 
Stavgång och promenader i all ära – men det ger mer uthållighet än styrka och vi behöver bägge delarna.

Vill du också vara med? Kontakta oss på telefon 08- 574 102 60 så berättar vi mer.

För balansen

Senare års forskning har visat att styrkan och explosiviteten i musklerna har blivit lite bortglömd. Det är de snabba muskelfibrerna vi behöver när vi är på väg att tappa balansen och snabbt måste reagera. För att träna de snabba fibrerna måste vi träna med högre belastning än vad vi får med stavgång och promenader. Därför tränar 90-plusgruppen mest muskelstyrka och balans.
 
Att ha stabilitet kring höftlederna är också viktigt för att undvika frakturer. Detta tränar vi, förutom i de ordinarie gymapparaterna, även med balansplattor och pilatesbollar.

Positiva förebilder

Nu är det drygt ett år sedan gruppen startade. Nästan alla om var på vår första informationsträff kom igång med sin träning och har  varit med och tränat sedan dess. Genomsnittsåldern är 93 år.
 
Vi behöver positiva föredömen. För de som närmar sig pensionsåldern är det viktigt att se att det går att behålla en hög livskvalitet även högt upp i åren. Det har våra 90-plussare visat med besked. 
 
Det är ett underbart gäng, så himla härliga och vi har så kul tillsammans – det viktigaste med all fysisk träning.